Jenny

Dagens goda gärning
Dagen började med att jag blev väckt av telefonen, jag får skylla mig själv då jag glömt att stänga av den!
Väckte barnet vid halv tio, åt frukost tillsammans och sedan åkte vi ner till Lina. Vi planerade att vara hurtiga och gå till granngården för att köpa en sak till klippmaskinen, tanken var god men det blåste typ grönlandsvindar alltså mindre trevligt väder, mer trevligt sällskap =) Jag sprang in för att köpa saken och Lina väntade med Lucas och hundarna utanför. Det gick tydligen förbi ett pensionärspar och de stannade och pratade med Lina. Gizmo gillade dock inte att okända pratar med hans Lina så han bestämde sig för att se farlig och elak ut. Gubben verkade inte tycka att det var ett problem utan mer att det var bra att han vaktade henne......tur det för Gizmo kan se mindre trevlig ut då han blir arg.

Tillbaka till Lina och lämnade hundarna innan vi styrde ner mot stan. In mot gångtunneln som går mot stan under E4:an så kommer det en äldre dam samtidigt som oss. Hon bär på en stor resväska, en sådan som går på hjul. Det är bara det att hon verkar inte förstå att det går att "dra upp" ett handtag i dessa väskor utan hon försöker att dra väskan (som verkar tung) i det fastsydda handtaget. Detta går inte så bra, hon suckar och stönar och jag tittar på Lina och hon på mig.

- Vågar man säga till henne att det finns ett handtag tror du?
- Jag vet inte......Tänkte oxå på det.

Mer hinner vi inte säga förens tanten flyger som en vante genom lyften rakt ner i plattorna på marken.........platt som ett frimärke faller hon till marken.......och blir liggande. Först tänkte jag oj men gud, svimmade hon men jag ser ju att hon rör på sig, sen hinner jag tänka shit hon har säkert brutit armen eller lårbenshalsen, äldre människor är ju svagare i skelettet. Jag, Lina och en annan tjej stormar genast fram för att hjälpa henne. Även några män stannar till en snabbis. Hon har inte slagit sig något allvarligare men klagar på lite ont i armen. Men det som hon är mest stressad över är att hon inte ska hinna med bussen. Lina och jag känner ju att det är klart damen ska med bussen, det är ju jul och hon ska säkert till några släktingar. Vi hjälper dig säger jag och tar upp hennes väska och så går vi iväg mot bussen. Hon är super stressa hela vägen och vill verkligen med bussen så jag får springa sista biten för att säga till busschaffören att han kanske kan hejda sig en sekund för de är bara bakom kröken. Han känner dock ingen julstämning alls utan gnäller på att han redan är hela 1 minut försenad. Jag försöker säga att den äldre damen har ramlat och att hon är här på ca 30 sekunder.......men nej inte har han tid. Jag hinner då se Lina i ögonvrån så jag springer fram till dörren och slår på rutan. Lina ser mig och vi hinner få damen till bussen. När chaffören ser damen så tror jag dock att han veknade lite för han skuttade då genast ut då hon sa att hon ramlat och hjälpte henne direkt med väskan.
Hoppas nu att damen klarade sig utan några men och får fira en god jul med dem hon nu skulle till.

Vi fortsatte våran resa promenad mot stan och inhandlade de näst sista julklapparna. Hittade även en fin present till Stina som har fyllt år =) När vi är på väg hem så ser vi att de skottar taken mitt i stan och ja det måste göras men det är ju lite opassande att göra det mitt i julruschen.......tycker jag iaf.

Hem till Lina igen, gav mat till barnet och lite pepparkakor och sedan styrde vi mot MAXI. De sista klapparna blev inhandlade och resan bar av mot villanäs och familjen lindmark. Alltid trevligt att komma dit måste jag säga. Fick gott fika och trevligt sällskap.

Vidare till stallet för att mocka åt lillstrumpa och städa ur Linas skrubb. Dumpade sedan alla saker hos Lina och sedan styrde jag och Lucas mot Laitis för att hämta nicke.

Hem och åt goda räckmackor, slog in paket och pysslade lite. Spelade spel med kusin och systrar, jätte trevligt verkligen. Robban kom förbi oxå och sedan pappa så det blev fullt hus.

Nu är jag bara så trött så jag skulle kunna somna här direkt. Länge sedan jag var trött faktiskt.......

Nu väntar jag bara på julafton i morgon med förhoppnigsvis lugn och ro, lite paket, god mat och trevligt sällskap.
Lina

Måste säga att vi nog gjorde årets goda gärning=)

Sanni

sv: ehhe kanske det (A)

Lotta

Dagens hjältar! :)

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress