Jenny

Skyll inte på kamphundarna

Hittade denna artikel på Expressens hemsida. Tycker den är bra. Är ju själv ägare till en blandras av schäfer/rottweiler och ser hur vissa människor bara lyser av avsky när man är ute på promenad med honom. Och ja jag säger som alla andra hundägare. Han är världens snällaste! Men nu är det så att i mina ögon är han verkligen världens snällaste. Han har aldrig gjort något dumt mot någon levande individ. Han älskar våran son och är trygg och trevlig. Jag tillhör den kategorin av människor som tror på att hunden blir som man gör den, självklart finns det bra och dåliga individer det säger jag inget om. Det finns det i människor släktet med. Men om hunden får en trygg, stabil och bra uppväxt så kommer den också att bli en trygg och stabil hund. Tyvärr så är det så att det är fel människor som får tag på dessa "kamphundar" och de får därför ett mycket dåligt rykte. Schäfer har också haft ett mycket dåligt rykte, trots att det är en fantastisk hundras. Polisen använder schäfer och det måste betyda att det är en bra arbetshund. Men tyvärr så köper fel människa en "arbetshund" och förstår sedan inte att den behöver stimuleras och det är därför den händer "olyckor" för att hunden inte mår bra.
Så jag säger det igen. Människan gör hunden, det är min åsikt.

  

Emily

Håller med dig. Jag tror att det först och främst att människan som skapar en "elak" hund, sen hundens psyke (Men det kan man ju också påstå att människan skapar för det mesta) Rasen tror jag inte har någon större betydelse.



Det ser man ju först och främst på alla små minihundar. Dom är ju ofta aggressiva och galna, eftersom folk som skaffar dom tror att det är leksaker och struntar i att uppfostra dom.

Lotta

Anonym

Håller med!!

Sofia

Jag håller helt och hållet med! Vilken fruktansvärt söt hund förresten :)

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress