Jenny

Hur tänker de ansvariga?
På den dagliga promenaden kom frågan om dagis upp igen som många gånger förut. 

Hur blir det med dagisplatsen för våra barn??? 

De har stått i kö för dagis under så lång tid som man "får, kan och rekomenderas" stå i kö. De ska börja i januari men ingen svar än. När får man svar? Bärjar känna mig lite nervös eftersom att vi inte får höra något. Om det nu är så illa så man inte får plats vad gör man då? Tror att komunen är skyldig att se till att man får en dagisplats någonstans men det kan ju vara precis var som helst. Om vi tex får plats på Teg på ett uppsamlingsdagis så kommer det att bli problem det kan jag lova. För det första så vill jag inte skola in han på ett dagis och sedan slita han därifrån, sen så vill jag att han ska vara häromkring vårat område då han kommer att få kompisar och de kommer troligtvis att följas upp i hela skolåldern. Men det stor problemet är att vi bara har en bil......och det är väl inte konstigt. En bil är nog ganska normalt för en liten familj, om man ens har råd med en bil. Hur som helst då. Om han nu får gå tex på Teg så innebär det att de är jag som måste skola in han (eftersom att jag är den personen som behöver bilen). Då kommer jag inte att kunna börja jobba som jag planerat och Nicke kommer inte att kunna vara pappaledig. Sen när han är inskolad så måste jag lämna han på dagiser senast sex eftersom att jag börjar halv sju och ska hinna från Teg till jobbet (men som jag har fått höra så öppnar inte dagiset förens halv sju). Jag tänker jobba 75% och det innebär att jag slutar halv ett och ska då ta mig från jobbet till dagiset och kommer kanske att vara där runt ett, kvart över ett någonting. Alltså ska vårat barn behöva vara på dagis från 6.00 - 13:15 varje dag bara för att de inte finns tillräckligt med barnomsorg på vårat område........jag vill verkligen inte att han ska vara så länge på dagis nu när han är så liten. Vi vill att han ska vara halvtid på dagis och det är en väldigt bra förmån vi har i sverige att kunna få vara hemma med våra barn så mkt som vi får och vi vill verkligen passa på att ta den chansen.
Så vad är tanken? Måste vi köpa en till bil? Får vi ingen dagisplats? Kommer nicke inte att kunna vara pappaleledig? Många frågor snurrar runt runt i huvudet. Men just nu hoppas jag bara på att vi får ett trevligt besked om att han har fått en plats då dagiset som vi valt och att han har hamnat tillsammans med Colin.
Lina

jag tror att du får vara glad om du får en plats på ersboda, men det är säkert så att ni hamnar på teg en stund, det är inte ovanligt, men det är ett bra dagis, pär har jobbat där =) å när nbi skolat in en gång så går det ju mycket lättare andra gången=) annars så får jag ta studie uppehåll å leka barnflicka =)

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress