Jenny

Umeå vill växa - Bullshit!
Hur kan man gå ut med att man vill bli större som kommun växa när man sedan inte kan tillgodose behoven i stan. Man kan prioritera flera miljoner på att kommunen ska bli en kulturhuvudstad men inte ta vara på det som redan finns. Allt ska se så bra ut som möjligt på ytan och vi växer och blir bättre men hur är det egentligen med det? Hur ska man som stad kunna växa om man prioriterar bort barnfamiljer och förskolor? Det känns som om man gör det iaf. Det är omöjligt för en komun att växa om man inte får fler invånare, som fler invånare måste även barn räknas eller har jag fel? En barnfamilj som måste byta stad flyttar inte gärna till en stad utan bra barnomsorg. Om man vill växa och bli större så måste man se till att barnomsorgen också sköts tycker jag.
Fler än jag har reagerat på detta och det har varit upp både i tidning och TV och ändå så verkar ingen bry sig. Hur kan det vara så att köerna på förskolorna växer och växer och det finns inga pengar för att öppna fler förskolor? Som förälder betalar jag för att mitt barn ska gå på förskola och det kommer in pengar hela tiden. Det är fullt över hela stan, inte en förskoleplats i sikte någon stans. Man kan inte få något vettigt svar och det sitter en stackare som ska svara på alla föräldrars klagomål.
Kösystemet som finns verkar ha en konstigt prioritering eller så är jag bara trög som inte fattar hur det går till. Som jag har fått det förklarat så kan man stå i kö tidigast sex månader innan man vill ha plats, senast 4 månader innan. Man skriver upp olika alternativ till vilken förskola man vill gå på, alt 1 eller alt 2 tredje allternativet omfattas av barnomsorgslagen alltså man är garanterad en plats innom kommunen. Jag kan alltså få en plats precis var som helst i hela kommunen. Sen är det upp till föräldrarna att ta sig dit. Det skiter de ansvariga i. Du kan få en plats i sävar fast du bor på rödäng och jobbar i obbola. Det spelar ingen roll, du fick ju ändå en plats eller hur???? Hur kan det vara så? Jag fattar inte?
Detta kösystem fungerar lite annorlunda tycker jag, om jag ställer min son på kö sex månader innan så borde jag gå före de som sätter sitt barn på kö senare, logiskt eller? Men så är det inte riktigt........för det är beräknat på när du sätter ditt barn i kö och från vilket datum du vill att barnet ska börja. Alltså om jag ställer min son i kö den 1 juni och vill ha plats 1 januari så kommer jag att stå "först" i kö bland de som vill börja i januari, men om Anna Anderssson ställer sitt barn i kö den 1 augusti och vill ha plats 1 december på samma dagis så kommer hennes barn att gå före mitt barn eftersom att de har ett tidigare start datum.........men då har inte detta kösystem något värde i mina ögon, det är ju bara det datum som vi har lika som andra barn som vårat inskrivningsdatum kommer att räknas. Det borde ju vara så att jag kan bli erbjuden en plats om det finns en ledig och sedan kan jag betala för den tills jag vill använda den om jag inte tackar nej, vad är det annars för vits med kösystemet???? Nu är det inte särskilt rättvist i mina ögon........... Tycker iaf att det borde stå klart och tydligt vad som gäller och hur systemet funderar.
Vi måste börja jobba i januari då har vi varit hemma med Lucas i 1 år och tre månader och vi känner att nu måste vi jobba. Vi ställde oss på kö i "tid" och har sedan pratat med våra arbetsgivare. Nu uppstår då problemet, vi kan inte få veta om vi får någon plats för det finns ingen plats sägs det. Men det är ganska stressande att inte få veta vad som händer då man snart ska börja jobba. Vad gör vi om det inte finns någon plats? Vad gör vi om vi får plats på tex teg, flyget eller i sävar? Vi har bara en bil (bara och bara vi har iaf en bil), jag börjar jobbar halv sju och min sambo klockan sju. Min sambo ska lämna barnet eftersom att jag börjar tidigare och förskolorna öppnar inte förens halv sju. Jag måste ha bilen då det inte går något annat färdmedel till min arbetsplats. Hade jag jobbat i stan eller tex på sjukhuset så hade jag kunnat ta bussen men nu gör jag inte det. Jag måste ta bilen alltså har min sambo bara cykel. Vi måste alltså ha en förskoleplats innom rimliga gränser, vi ska ta oss dit även när det är -25 och snöstorm.

Jag frågade om det inte finns någon "garantitid" för hur lång tid de måste informera innan.
-Det finns ingen sådan tid, fick jag till svar.
-Men om jag då vill ha förskola från 5 januari och det är jul och nyårsuppehåll så kan jag alltså få veta samma dag vart jag ska placera mitt barn eller?
-Hmmm, ehh........ här fick jag inget svar.

Så nu sitter jag då här och ska ha magsår över att jag inte vet vad som kommer att hända. Det är ju inte så att jag får mer mammadagar om jag stannar hemma utan de kommer att ta slut, vi får inga pengar, jag kan inte jobba för ingen vaktar barnet och alltså kommer en ond cirkel att starta som bara snurrar fortare och fortare..........

Hur tänker de ansvariga när de vill att Umeå ska växa och bli större?
Lina

Lucas får vara med mig.. jag kan ju läsa en distamskurs å leka med honom samtidigt =)

Emily

Ja man kan verkligen undra hur dom tänker. Bra skrivet.

Jeanette

Lucas kan vara hos mig och Tobias vi jobbar aldrig lika alltid någon hemma=)

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress