Jenny

En dag på jobbet

Dagen började som vanligt med att fodra RS-hästarna med havre och sedan de privata med både hö och havre. Kratta och sopa i stallet och sedan tillbaka för att mocka, spåna, kratta och plocka undan tex borstar, grimmor och grimmskaft. Stallet gick superfort i dag och vi var klara redan strax efter åtta. Gick upp på kontoret och började att fylla i alla sjukjournaler till rs-hästarna. Nio var det fick och sedan så tog jag och våran duktiga praktikant Rebecka en tur med Lorven i skogen.
(foto: Praktikanten Rebecka)

Han var pigg som en spigg och tittade på allt men efter en lång runda i sanden så var han inte lika busig på vägen hem.

Fodrade lunch till alla hästar och sedan blev det staden för lite lunch (de heliga torsdagsluncherna). När vi kom tillbaka så tog Anders och jag tag i inkörningen av Campeia. Hon är verkligen super måste jag säga. Hon fick loksele på sig för första gången i dag. Inte brydde hon sig om det inte. Hon var dock väldigt grov runt halsen så vi fick spänna ute den. Vi traskade ut på framridningsbanan och gick runt med henne där men ingen reaktion på nått. Vi jobbade vidare med specialgjorda skakler och lät henne titta på den och däcket. Anders fick dra det framför och bakom, hon sneglade lite på det men insåg snabbt att det inte var lönt att hetsa upp sig. Vi lät henne traska över skaklorna några gånger och sedan spände vi för. Det gick hur bra som helst. Anders fick agera motvikt i dag och han har inte en chans, hon bara drar lite mera och han har inget att sätta emot. Duktiga lilla hästen =) Vi lät henne även bekanta sig med de skramliga coca-cola burkarna men de brydde hon sig inte om det minsta. Vi hade tänkt ha däck i morgon men det hinner vi kanske inte för treorna rider för sista gången och vi tänkte rida ut i skogen då. Självklart vill Lilla C följa med på det då.
Jag måste säga att jag ÄLSKAR den hästen och jag önskar verkligen att hon var min. Jag får glädjas varje dag jag får vara med henne.
Efter att vi "kört" klart så skulle Anders låsa in sakerna men då fastnade nyckel i låset och den gick inte att rubba. Vi stod och provade länge men den satt som sten. Fikat hägrade så vi struntade i nyckeln och tog rast i stället. A-K och jag traskade ner efter fikat för att få lös nyckeln.......icket att den gick att rubba. Vi fick ta lös hela låset och nycheln blev kvar. Det får helt enkelt komma en låssmed i morgon.
Havrade och sedan skulle jag fortsätta med sjukjournalerna men då hängde sig programmet och jag kunde inte göra nått. Ida som är duktig skulle hjälpa mig men även hon körde fast och vi kom ingenstans. Jag blev tvungen att ringa efter hjälp (hatar att prata i telefon med folk jag inte känner) även han hade problem men han lyckades häva "låsningen" och jag visade hur det hade gått till när det blev så här och wips så var det så igen.......det visade sig att han var tvungen att lägga till nått i programmet så i morgon ska det funka......hoppas jag =)
Klockan är halv fyra och jag får gå hem för dagen.

Tack och bock.

Stina

Jag är så avis på ditt jobb!!! blä för dig ;-)

Johanna

Jag som ska ha körning nästa vecka skulle behöva en liten uppdate på selningen av dig som är körexpert ;)

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress