Jenny

Hur tänker de då?
Sitter och kollar på hästannonser för man kan ju i alla fall få drömma om en egen häst igen. Det som förvånar mig dock är hur folk väljer att framställa sina hästar och framför allt hur de väljer att filma sina hästar. T.ex. så tittade jag på en häst som krävde en rutinerad ryttare för den kunde bli lite stressad i galoppen, det fanns film på hästen och jag tänkte att det kan vara intressant att se på filmen, fyra minuters film på hästen och då kan man tänka att det borde ju i denna film ingå skritt, trav, galopp, hoppning och några enkla övningar som kanske öppna, sluta och skänkelvikning, filmen är ju trotts allt fyra minuter och det är rätt lång tid i mina ögon. Hur som helst så börjar jag titta på filmen, och tittar och tittar......fyra minuter senare så har de bara visat hästen i trav. Är det bara jag som tycker det är konstigt att man bara visar en film på hästen i trav?? Det är väl ingen travhäst som ska säljas?
En annan film som jag tittade på står det att den unga hästen är lovande och duktig och har så mycket lovord och bra stam, hoppsto, spännande tänker jag och tittar på filmen. Ännu en film med en massa trav, trav och trav. De travar på slappa tyglar och så fort ryttaren lägger till skänkeln eller tar lite i tyglarna så börjar hästen slå med huvudet och sakta in, gå mot skänkeln och piska med svansen. De visar lite galopp och här går det så sakta så en shettis skulle skritta fortare, man skulle vilja se att den tar för sig och tar i mer men det går saktare och saktare tillslut så saktar den av till trav och ruskar på huvudet. Ingen hoppning med på denna film heller trotts att den tävlat i hoppning och att de skryter upp den fina stammen, den har fin stam men varför kan man inte visa vad den kan?
Är det inte bättre att försöka visa allt hästen kan på en film istället för att kunden ska behöva fråga om ALLT, lite av varje tror jag gynnar alla men vad vet jag???
matilda

ja det är en konst att både köpa och sälja hästar..

amanda

Finns så många där ute som bara luras.. Man verkar ju aldrig kunna lita på en hästsäljare! Tråkigt!

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress