Jenny

Tantskrälle!
I dag har vi kört hästar hela dagen, fram och tillbaka, fram och tillbaka. Alltid när jag kör transport så brukar jag fundera på hur folk tänker i trafiken? Har de ens en blekaste aning om vad mitt ekipage väger? Tror det att jag har lämnat en lucka till bilen framför just för att deras bil ska passa in där? Tror de att jag kan stanna på en sekund?

I dag så kom jag då körandes i godan ro på vägen vid polishuset, nästan framme vid gamla K4:a så är det ett övergångsställe. Jag försöker se mig omkring så gott jag kan men det står ett hus ganska nära vägen så man ser inte jätte långt. Jag ligger i kanske 45 km/h när jag helt plötsligt får syn på en röd oljad blixt som kommer cyklandes mot övergångsstället i en hastighet som skulle kunna passa i tour de franc eller nått. Jag hinner tänka att tanten ska nog svänga för inte tänker hon kasta sig ut på övergångsstället i den hastigheten? Men gissa vad som händer......tanten rejsar nästan enda fram till kanten och där kastar hon sig av cykeln och rusar ut i gatan! Jag bromsar så hårt jag vågar och får stopp på ekipaget mitt på övergångsstället. Tanten tittar lite surt på mig och går sedan vidare. Men hallå!! Vad skulle jag göra? För det första så var jag kanske fyra meter från övergångsstället och körde inte särskilt fort men jag har lång bromssträcka, för det andra trodde jag verkligen inte att hon skulle kasta sig ut mitt i gatan med trafik från båda hållen och för det tredje så spelar det ingen roll om gående har förtur för de är ändå OSKYDDADE!!!! Fattar de inte att även om de har rätt att ta sig över gatan så kan de göra sig rejält illa om de blir påkörda. När jag går över gatan så brukar jag då försöka läsa av trafiken och se så att bilisten har uppfattat mig och sedan vill jag vara säker på att bilen tänker stanna. När räsertanten har lämnat vägen så kör jag vidare i sakta mak, tar mig bort mot trafikjusen och ställer mig snällt och väntar på att det ska bli grönt. Swosch säger det så kommer det en bil och kör om mig, Eva och bilen framför. Pressar sig förbi en polisbil och genar över refugen bara för att ta sig fram till vänsterfilen som det tydligen inte är lika lång kö i.....Jag som trodde att det var en fil åt varje håll på den vägen men vad vet jag?? Hur som helst så börjar kön att röra på sig och jag hinner rulla lite längre fram innan det tar stopp igen, denna gång är jag nästan enda framme vid trafikljusen. När man kommer från det hållet som jag kom ifrån så är det en tvärgata som kommer ut nästan precis där jag står nu, jag stannar i tid för jag vill inte blockera den utfarten ifall någon vill svänga vänster eller ta sig ut åt höger för att lägga sig i vänsterfilen. När jag stått där länge och väl så blir det äntligen min tur, trodde jag! Nä för nu kommer herr direktör med sin nya, flådiga, snygga och dyra bil och ska svänga vänster. Han kör helt enkel ut precis framför näsan på mig och stannar där, det är trafik på hans nya vägbana så han kommer inte ut, där står han och väntar på att få komma ut och jag väntar på att han ska flytta på sig så jag kommer fram till grönljuset. Han står där så länge så att grönt blir rött och det är helt tomt i filen......Herr direktör flyttar sig tillslut och jag kan köra fram till stopplinjen och vänta på ytterligare ett grönljus. Åhh äntligen min tur!!! Kör sakta ut, svänger vänster och rullar sakta fram mot nästa trafikljus, men ÅÅÅÅ här kommer visst JAG SOM ÄGER HELA VÄGEN inrullandes precis framför näsan!!! Jag vet inte om jag ska skaffa ett plakat som jag kan sträcka ut genom rutan där det står JAG LÄMNAR EN LITEN LUCKA TILL BILEN FRAMFÖR FÖR ATT JAG HAR LÄNGRE BROMSSTRÄCKA OCH VILL GÄRNA INTE PANIKBROMSA!! Vad är det för fel på folk????
Resten av resan flyter på bra och tur är väll det för annars skulle jag antagligen ha behövt kliva ur bilen en stund och andas i en påse eller nått.
Ida

Med lite redigering tycker jag att du ska skicka in din text till Ordet Fritt i VK så kanske en och annan får upp ögonen för hur det är att köra med levande last. Att man blir arg är bara förnamnet.

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress