Jenny

Lastning av häst
Jag har lastat häst hela dagen, ja kanske inte exakt hela dagen men nästan i alla fall, har nog lastat minst 50 gånger. Varför har jag då lastat så många gånger? Jo för att vi hade en häst som skulle till veterinären som är svårlastad, hon är inte dum eller stressad, hon bara stannar framför rampen och där växer hon fast. Jag kan lova att vi provat en massa olika metoder för att få henne att gå in utan att växa fast eller att gå nästan hela vägen in och sedan stanna när det är två dm kvar, växa fast där för att sedan backa tillbaka till ruta ett. Hon blir aldrig dum, slänger sig, sparkar, stegrar eller andra hyss, bara växer fast. Min nyaste metod idag var att låna en transport med fronturlastning så att hon ska lära sig att tänka framåt hela tiden. Jag ville att hon skulle kunna gå rakt igenom utan att bli stressad eller stanna, från början var jag själv för jag ville inte att hon skulle bli spänd av människor runt omkring henne utan bara fokusera på att inte "stänga av". Hon fick gott om tid på sig att nosa, titta och pilla på saker innan jag kände att hon var så pass avslappnad så att hon kunde börja fundera på att kliva på. Vi provade att gå på från "fel" håll för där har hon inga läskiga erfarenheter utan hon kunde se det med nya ögon. Wipps så gick hon rakt igenom utan att stressa. Vi provade från andra hållet men det blev direkt läskigt. Provade lite till och hon gick nästan in flera gånger, avslappnad och lyhörd. Eftersom att jag måste hinna fler saker under dagen så fick hon en massa klappar och sedan fick hon gå in i boxen en stund. Tog en snabb fika innan jag gjorde samma sak igen, gav henne tid, mutade med mat och visade att inget var farligt. Denna gång fick jag henne att gå igenom en gång åt "rätt håll", sen bestämde hon sig för att kliva upp och stanna två decimeter innan hon är helt inne, där hamnade vi i ett döläge så jag bestämde att vi backade ur och tag lite vila i boxen igen. Kändes ändå bra eftersom det var jag som backade och hon var lugn hela tiden. Åter till hästen efter lite tidsbestämda sysslor, denna gång var hon avslappnad och "kontaktbar" från första stund, bestämde att ta hjälp av Jonas då han aldrig varit med vid hennes lastning och kunde komma med nya ideer. Jonas var full av nya tankar och med hans hjälp kunde vi gå igenom flertalet gånger utan att tveka. Efter att hon kunde detta galant så belv det dags att kasta i sig lite lunch och ut till hästen igen. Nu var målet att hon skulle kunna gå på och sedan stanna när hon stod på transporten för att sedan gå ut framåt då jag sa att det var okej. Hon förstod snabbt vad vi menade och skötte sig super. Vi stängde igen fronturlastningen och förökte igen, tvärstopp!! Skulle inte gå på, nu provade hon dock en nuy metod, att zick zacka framför istället för att tänka framåt. Ner med fronturlastningen men lär bommen fram vara kvar, nu klev hon upp men stannade på sina berömda två decimeter innan hon är helt inne. Vi bestämde att backa upp mot kallstallet så hon inte skulle tänka på att gå på sidan utan bara ha valet att gå framåt. Sagt och gjort, Jonas backade upp och vi började om på ruta ett, gick rakt igenom åt båda hållen och det var inga problem, sen upp med bara bommen och försöka få henne att gå på, hon tvekade två gånger men sen gick hon bara rakt på och stod som ett ljus, hon fick god havre och en massa klappar. Vi väntade lite med att stänga så hon kunde slappna av helt, jag vill inte att hon ska tro att så fort hon är på transporten så smälls allt igen, vips iväg.
Hon stod helt avslappnat hela vägen till veterinären, skötte sig klockrent under utredningen. När vi skulle hem så gjorde jag likadant som hemma, hon fick gå igenom tre gånger innan vi stänge bommen fram och lastade på en avslappnad och lyhörd häst. Kunde nästan inte tro att det var sant, hon gick på utan bråk!!! Jag blir så glad, hon är så lättlärd och litar på en till 100%. Jag ska träna henne minst en gång till innan återkollen men om jag tänker på dagens framsteg så var det att gå från -10 till +8, duktiga hästen!
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress