Jenny

Trafikkaos
Dagen började med att vi väcktes av den värsta åskknallen jag någonsin hört och efter det öppnade sig himlen samtidigt som det blåste storm. Klev upp, fixade en kesella och väntade på att det värsta regnet skulle dra över innan jag gick ut med hundarna. Åkte till jobbet strax efter klockan sex och när jag kom fram hade regnet nästan avtagit helt, täckade nåra av våra känsliga hästar, fodrade och släppte ut ensamhästarna. Över på andra sidan och fodrade där, krattade och sopade innan vi kollade på Chelsea som fått sig en spark vid bogen. Verkar inte vara någon större fara men hon får stå i box och vila någon dag så att "lårkakan" ger med sig lite. Efter fikat tog jag tag i Lilla C, hon har inte uppfört sig på lektion så jag tänkte att vi skulle göra något som hon tycker är roligt, tömkörning! På med loksele och långa tömmar innan vi traskade ut i stora ridhuset, hade en pigg och lydig häst framför mig hela tiden, flyttade, gjorde halt och ryggade utan minsta besvär. Började i höger varv och hästen skötte sig super, när jag sedan skulle jobba i vänster varv märkte jag direkt att nått var fel. Hon slickade öronen bakåt, rullade in halsen, sprang som ett u och slog bakut gång på gång. Gick tillbaka till höger varv och hästen gick kanon igen. Över till vänster igen, åter samma sak men nu var det lite mer att hon sprang iväg sidledes och försökte byta varv. Åter till höger, pigg, lydig och välbalanserad, vänster igen och samma sak.....Anders kom förbi och jag lät han prova, han föreslog att vi skulle ta bort bakselen och se om det blev bättre men det blev ingen skillnad. Han hade samma problem som gick trotts att han är så skicklig på att tömköra. Vi var helt överräns om att något inte stämmer så vi avslutade och gick in. Stannade vid hovslagarspiltan och gick upp och ner några gånger bara för att tala om för henne att hon i grunden har en bra utbildning och uppfostran trotts att hon ibland försöker smita undan från det. Disskuterade mina tankar och teorier med Eva och Stina, de ville se henne på lina och vi traskade ut i ridhuset igen. När hon nu bara fick springa fritt så surade hon de första stegen men sedan var hon "som vanligt", lät henne göra några övergångar och man kunde se att hon inte såg riktigt jämn ut när hon bröt av från galopp till trav. Varför har hon inte visat någon hälta utan bara surat? Varför ska hon vara en sådan som biter ihop och inte bara linkar lite så man förstår. Nu ska jag inte måla fn på väggen men jag älsar ju denna lilla krabat och jag vill inte att hon ska ha ont. Vi har bokat en tid för utredning på onsdag, hoppas bara att vi får in henne i transporten.....
Lilla C

Passade på att kolla på Carisma då vi ända var igång och hon var fortfarande halt så vi bestämde att det var dags att kolla upp på allvar. Åkte till kliniken och röntgade, man kunde se att hon fått en rejäl smäll på griffelbenet men att det ändå var intakt, nu väntar vi bara på att såret ska läka och efter det borde hon blir bra.
På vägen hem från jobbet var det totalt trafikkaos och så kommer det att vara i flera dagar, jag som hatar kaos!!
Karin

Dit går säkert bra, är ju bara att lasta i kallstallet, hem är värre :P

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress