Jenny

Kvarkahästar
Kvarkahästar är luriga krabater, de kan se "helt vanliga ut", vara pigga, äta bra och framför allt skoja till det lite med termometern. En kvarkahäst kan ha 36,? på morgonen och man känner lugnet, när man sedan tar in den på eftermiddagen så kan hästen nu helt plötsligt ligga på 40 grader. Den kan fortfarande vara ganska opåverkad och därför kan det vara svårt att upptäcka att de verkligen är sjuka. Har du tur kanske du kan se att hästen rör huvudet lite konstigt, har svårt att nå till marken, sträcker ut halsen lite annorlunda eller äter dåligt. Det här konstiga fenomenet med "pigga, opåverkade hästar" har jag sett på flera hästar. Jag skulle rekomendera att man tempar sin häst både morgon och kväll så att man kan hålla koll på hur mycket temperaturen förändras under dagen. Efter allt tempande som jag nu gjort under dessa veckor så är jag alltid väldigt uppmärksam på hästar som hamnar över 38.0 grader. Det behöver absolut inte betyda att hästen är sjuk eller på väg att bli det men jag tempar dem gärna en extra gång under dagen, klämmer, känner och tittar på dem lite extra nog. Om man har en egen häst så kan man säkert hästens normala temperatur och vissa hästar ligger lite högre, unghästar kan tex göra det. Så vart vill jag då komma med detta inlägg? Ja inte vet jag, vill nog mest bara tala om att kvarkahästar är falska varelser som man inte ska vända ryggen till. Var uppmärksam, tempa gärna två gånger per dag (någorlunda samma tid), titta efter tecken på om hästen inte mår bra och ignorera inte en temperatur som är förhöjd, normaltemperatur är oftast mellan 37,5-38,2. Tänk på att kvarka är extremt smittsamt och anmälningspliktigt. Ingen vill ha kvarka i sitt stall så snälla var uppmärksamm och noggrann så att inte smitan sprids vidare om du är i ett stall med smitta. Själv är jag så less på denna sjukdom och kan nog snart utnämna mig till kvarkaexpert. Snälla låt denna tid snart vara över..........
Maria H

Skulle inte du kunna lägga ut någon bild på bölderna som hästarna får under kvarkan? Har själv aldrig varit med om kvarka i vårt stall och heller inte sett en kvarkahäst med bölder...

Tack!

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress