Jenny

Kvarkan i bilder
Nu är det ungefär ett år sedan vi började komma igång efter kvarkan men jag får fortfarande rysningar så fort någon nämner kvarka eller om jag läser om det. Kvarka är inget jag önskar någon, det är jobbigt för hästarna och det är mycket arbete för personalen. Eftersom att vi delade upp anläggningen i två delar så hade jag hand om kvarkan under hela tiden stallet var stängt. Jag tempade alla våra hästar (ca 45 st) varje dag, tvättade sår och medicinerade efter direktiv. Om man är känslig för kladd, var och sår ska man hålla sig långt borta från allt som heter kvarka. Det jag också lärde mig om kvarka är att ingen häst är lik den andra då de blir sjuka, vissa får bara feber (hög och i flera dagar), vissa får bara knölar, vissa får båda delarna, vissa kan inte röra sig, vissa blir supertjocka i benen, vissa snorar, vissa får hosta, vissa får alla symptomer, vissa blir sjuk en dag medan vissa var sjuka i flera veckor och vissa påverkas inte alls!! De som inte påverkas kan dock bära på smittan och det är det som är det fasansfulla med denna jäkla sjukdom. Det jag också lärde mig är att man bör vänta med penicillinet till att knölen är "fullt" utvecklad för annars stannar den upp och kappslas in och det tar i stället väldigt lång tid innan hästen blir frisk. Jag skulle nog kunna säga att jag numera är en liten kvarkaexpert. Här nedan bjuder jag er på lite bilder, håll till godo!

Här ser man hur knölen håller på att ta form

Knölen börjar läcka var

Knölen är fortfarande infekterad men det går åt rätt håll, om det varar mycket kan man klippa runt knölen och området runt omkring sen smeta på vasselin så att varet "rinner vidare" istället för att kladda fast och fräta på den friska huden.

Knölen har spruckit och allt äckel i knölen kan rinna ut, vid det här laget mår hästen mycket bättre och jag upplevde att de kunde röra sig obehindrat och verkade inte ha ont. Jag tvättade dessa sår med väteperoxid varje dag och såg till att inget äckel satt kvar på den friska huden.

Det värsta är över och kvar av knölen är nu bara ett gapande hål!

En knöl kan även sitta på sidan, dessa upplevde jag tog längre tid och sprack aldrig, de kappslades istället in och hästarna blev sjuka under en längre tid. Hästen fick svårt att nå marken och även att röra sig.

Så här kan också en knöl se ut, när de är så här så är det mycket svårt att upptcka dem och som sagt tar det det längre tid när de sitter på sidan.

Man kan lätt bli förvirrad när man håller på att ta hand om kvarka hästar och ännu mer förvirrad kan man bli om man då har en skimmel som har skimmelknölar och inte kvarka. Denna häst har inte kvarka.

och denna har kvarka........förstår ni hur svårt det kan vara??

Denna häst har heller inte kvarka

Vissa hästar blir väldigt tjocka i benen och kan i vissa fall nästan inte röra sig.
Alla fyra benen på denna häst svälde upp och den fick svårt att gå.
Sara - Ensamstående mamma

Men fy vad läskigt.. Stackarna :(

Svar: jag det var faktiskt synd om dem.....
Jenny

emily

Åh fy faan! Är så extremt tacksam över att medlemssidan klarade sig så bra, mycket tack vare ert hårda arbete! Kvarkan var en bedrövlig tid och jag är så glad att den är över.

Svar: Jag är så glad att den är över så jag finner nästan inga ord, får ångest varje gång någon häst hostar.........vill ALDRIG ha tillbaka det!!!
Jenny

Anonym

Hej !:D hitta t din blogg och blev nyfiken på lymfknutorna för vi misstänkte kvarka här men togs fleta prover och visa inte någo kvarka utan förkylning ,men d ja undrar över är om de bölderna som sprack var typ stenhårda som ben typ el om de är mjuka! För en av hästarna har en stenhård knöl emellan och tänker om d tillhör förkylningen eller om d ä en tumör :/ mvh Jeanette

Svar: Alla knölar var väldigt olik varandra, men precis på slutet så var de väldigt hårda. Det är därför de spricker och varet kan rinna ut. Man kunde se hur de blev större och större och hur det bildades små vätskedroppar på utsidan precis innan de sprack. Vissa knölar sprack aldrig utan gick tillbaka av sig själva.Lite svårt att förklara, hoppas du förstår mitt luddiga svar =)
MVH Jenny
Jenny

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress