Jenny

Ett två kämpa på!
Jag ser ljuset i tunneln, i dag var det plusgrader, solen sken och det droppade från taken. Det var ljust då jag hämtade barnen och alla var på ett strålande humör. Gjorde middag och såg på skidor, hade besök av Matilda och hon fixade fruktsallad till efterrätt. Allt var frid och fröjd tills vi skulle göra läxan med Lucas. Det är som att köra rakt in i en vägg, tvärstopp!! Jag vet inte hur vi ska göra, det är en ständig kamp runt denna läxa och att lära sig läsa. Jag lovar, det är inte lätt att lära ett barn att läsa om inte barnet själv vill. Det slutar nästan alltid med hårda ord och hot, det skär i mammahjärtat varje gång men när man provat allt annat så hamnar vi tillslut där. Han älskar matten och den gör han glädjeligen men läsa, där är det tvärstopp. Han kan alla bokstäver, bokstaverar alla bokstäver men "sätter" inte ihop dem till ett ord. Jag funderar starkt på att börja muta mitt barn just nu.........Det finns inget barn på jorden som kan vara mer bestämd än Lucas!
 
Hur gör ni andra som har barn som håller på att lära sig läsa, precis lärt sig läsa eller bara har varit i denna situation? Och hur ofta hade era barn läxor? Lucas har läxan varje vecka, är det normalt att man har läxa varje vecka i åk1? Jag tycker att det kan bli lite mycket, kanske känns det bara så eftersom att det är en ständig kamp men läxan ska läsas minst tre gånger så vi har minst tre dagar med bråk........
Isabelle

Ring moster Isabelle nästa gång!

Isabelle

Ring moster Isabelle nästa gång!

Svar: Det ska jag :)
Jenny

Malin Österlund

Känner såväl igen mej. Vi fick till Slut börja med något som heter Festina Lente. Där vi fick lättlästa böcker i storlek av häfte. Vi skulle läsa en sida varje dag och Johan hade en speciell skrivbok där han skrev ner första meningen på sidan. Det lossnade något för honom och idag läser han hyfsat men på den lägre nivån. Det går framåt men sakta. Matten däremot fixar han galant.

Svar: Jag känner mig bara så maktlös när han verkligen inte är intresserad av att läsa. Ska åka på biblioteket med han och låna några böcker som han verkligen vill läsa och så får vi läsa dem tillsammans =)
Jenny

Malin Österlund

Det går bra även med bilderböcker med lite text. Det viktiga är att hitta glädjen. Hur går det för honom att skriva? Det tycker Johan är jättejobbigt. Troligtvis är han sent utvecklad i läs och skrivfärdighet. Speciellt flera meningar. Han får numera göra inlämningar via datorn istället för att skriva för hand. Det fungerar mycket bättre och då sätter han ihop riktigt bra meningar.

Svar: I kväll fick han välja bland fyra olika böcker, han ville inte att jag skulle läsa någon. Jag sa att det inte var ett alternativ utan peppade han att välja en av dem. Det blev bajsboken =) han blev superintresserad, läste flera ord och blev väldigt engagerad. Nu ska jag försöka hålla lågan uppe och läsa en "rolig" bok varje kväll. Nu sökte han själv efter ord och ville läsa =) hoppas hoppas
Jenny

Anne-Britt

Hej Jenny! Pratade med en nära vän vars dotter( el.familj kanske man ska säga) hade dessa problem. Hon sa så här: ta kontakt med skolan och berätta, så ni har läraren med och som också kan ge råd. Bryt mönstret gm.att läsa en annan dag, tid och någon annan än du/ni om det är möjligt. Lägg bort läxboken ett tag och lek med bokstäver på ex. 2 bokstäver( du kan göra alfabetet i någon av hans favoritfärg) ljuda bokstäverna med honom och låt honom ta dom. ex.Lo så att han får lyckas. Hela familjen kan vara med i leken. Läste en kommentar från någon som sa: låt honom titta, läsa i serietidningar. Det finns också program på datorn. Vill du kan jag försöka ta reda på gm. en annan vän som jobbar som spec.lärare.
Kommer ihåg när Petra var liten och när vi åkte bil så bildade vi ord utifrån bokstäverna på framförvarande bil. Kul lek! Känner med Lucas och er. Han kommer att finna nyckeln till sitt läsande så småningom. Kram till er från moster Ampa

Svar: Söta du =) om du vill får du gärna kolla vad det finns för program, han gillar att göra saker på datorn =) kram!!!!
Jenny

Anne-Britt

Hej igen!
Har nu fått tips av min vän på appar.
Bornholmslek
ABC- spelet
Stava
Hon skrev: börja med Bornholmlek
Lycka till! Kramkram😘

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress