Jenny

De äter mig ur huset
Så länge jag kan komma ihåg så har pappa varit hysteriskt intresserad av fåglar, han har försökt lära oss barn allt han kan om fåglar. När vi flyttade till huset för många år sedan så kändes det helt självklart att även jag skulle sätta ut lite mat till alla småfåglar när det börjar bli kallt och hårt. Sagt och gjort, under alla år i huset så har vi matat fåglar, stora som små. I år valde vi att sätta ut fågelmatten en bit ut i skogen, vi har massa små hus, talgbollar, fyllda kokosnötter, Nova och jag har även gjort egen mat med olika frön och nötter blandat med cocosfett.
Det tog bara en dag innan sju stycken sibiriska nötkråkor övertog hela området med mat! De är stora (som en Kaja ungefär) och helt galna, slänger sig på fröautomaterna så att det sprutar frön åt alla håll och kanter, har man otur så lyckas de få med sig hela automaten ner på marken, de hänger upp och ned i husen och äter, de krokar fast sina långa klor och flaxar hysteriskt samtidigt som de äter från automater med små utfodringsghål. De är faktiskt helt fantastiska på att hitta olika lösningar. Första dagarna var det helt okej att de kom och åt men nu har de skrämt alla småfåglar och de äter tomt ur minst fem fröautomater per dag! Om det ska forsätta så här så måste jag antagligen beställa en hel foderbil innan våren är här. Tur de är vackra att se på.
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress