Jenny

Kvarka
Ordet kvarka får mig fortfarande att få rysningar i hela kroppen, det är inget som jag önskar min värsta fiende att få på sina hästar. Nu har både Stöcke PF och ÖOR fått detta till sina stall och jag hoppas av hela mitt hjärta att de ska klara sig så bra som möjligt. Tyvärr verkar ÖOR ha fått ett kraftigt utbrott och har nu tvingats att ställa in alla lektioner, anläggningen är stängd och nu jobbar de med att försöka få alla hästar friska.
Jag kommer aldrig att glömma den sista dagen jag skulle tempa alla hästar i stallet, jag minns hur nervös jag var när jag tempade sista hästen och inser att inga hästar hade visat något sjudomstillstånd på 21 dagar och vi kunde öppna stallet igen. Ville nästan gråta av glädje! Det var sådan frihet att kunna ta bort alla kedjor, karantänlappar, slänga alla "kvarkakläder" och journaler, slippa all sjukvård, penicillin, ta tempen, virkon och all annan skit som hör sjukdommen till.
Jag önskar verkligen att alla skulle vara lite mer försiktiga när man ser hästar med tex massa snor eller hosta, att man inte bara rycker på axlarna och inte tar det på allvar. Det är så mycket bättre att vara lite försiktig och inte sprida massa smitta vidare. Jag vet att vi på jobbet är extra försiktiga och kanske lite väl nojiga när vi ser hästar med förkylningssymptom men jag vill verkligen aldrig få tillbaka det till oss och jag ställer hellre ut en häst för mycket i karantän eller tar extra prover än att chansa på att det inte är något allvarligt.
 
Jag har skrivit om kvarka förut, det inlägget finns här.
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress