Jenny

Vi ska till Åre
Så skönt, som vi längtat efter denna resa! Vi bokade redan i december och har längtat som bara den sedan dess. Barnen frågar varje dag och nu är det äntligen dags. Ska bli så skönt att få komma bort en stund, vara ledig, njuta av skidåkning, hotellfrukost, underbar utsikt och familjetid utan stress. Jag behöver verkligen komma bort en stund, andas frisk luft, ta hand om mig själv och hämta ny energi.
 
Åh vad jag önskar att detta var sant, det skulle kunna vara sant. Vi har faktiskt en resa inbokad till Åre, den bokades mycket riktigt i december och vi har ankomstdag på torsdag. Pengarna är redan betalade och det är bara att sätta sig i bilen och dra.
 
Vi FÅR åka, vi KAN åka, men, det finns en stort MEN här. Vi BÖR inte åka!! Statsministern och Folkhälosmyndigheten säger stanna hemma, gör inga onödiga resor. Om alla drar sitt strå till stacken så kanske vi kan få stopp på Covid-19 pandemin. Stanna hemma och rädda liv! Alla mydigheter råder en att stanna hemma, gå inte till jobbet om du är har minsta tecken på förkylning, hälsa inte på äldre eller riskgrupper. Skolor stängs och besöksförbud råder på äldreboenden. De vädjar hela tiden till att alla ska tänka på vad vi gör och rådande omständigheter. Tillsammans kan vi klara detta.
 
I Sverige är vi inte för förbud och i vanliga fall tycker jag att det är toppen att vi kan vädja om vett hos varje individ men just idag är jag lite ledsen och egoistisk över att det inte finns ett förbud. Ett förbud mot att hålla skidanläggningarna öppna. Vi har vädjat till vårt hotell om att få boka om till ett nytt datum, vi kan ta ett datum under lågsäsongen eller egentligen när som helst bara inte just nu under rådande corona situation. Vi har försökt allt men de hävdar bestämt att de har vidtagit alla åtgärder för att vi ska kunna komma och njuta av vår vistelse hos dem.
Jag blir ledsen och besviken på att vårt hotell inte verkar lyssna på vad vår regering med flera har att säga. Bara för att det nu inte finns ett förbud så håller de fast vid sina ordinarie regler och kan inte låta oss boka till ett nytt datum. Vi vill verkligen åka, vi kan åka, vi är inte sjuka, ingen i vår omgivningn är sjuk MEN!!!!! Det är inte rätt att åka, det är inte rätt någonstans att åka. Det känns inte rätt i hjärtat att åka. 
Jag vet att det bara är pengar som går förlorade, jag tänker hela tiden på det statsministern sa - Stanna hemma, du räddar liv. Han uppmanar svenska folket att ta sitt ansvar för att göra det man kan för att inte bidra till smittspridningen. Jag försöker verkligen tänka så, jag vill tänka så. Men just nu är jag lite ledsen över att resan som vi längtat efter så länge inte kommer bli av och att hotellet gömmer sig bakom massa regler och paragrafer istället för att öppna ögonen och titta ut på världen som varje dag blir sjukare och sjukare.
 
Åre finns kvar, det kommer fler tillfällen. Nu ska vi alla dra vårt strå till stacken och stanna hemma för att inte smitta andra.
 
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress