Jenny

Utanför sjukvården?
Tror att våran familj har hamnat utanför sjukvårdens datasystem eller nått för vi blir aldrig kallad till de kontroller som vi borde. Jag förstår att saker kan ta tid och att vissa saker kanske är bättre om de får vänta men denna tystnad gräver en grop i min mage.
  • Novas kind skulle åtgärdas "framåt vårkanten" men vi har fortfarande inte hör något alls från någon. Sist vi hörde nått var höst/vinter och sedan har det varit tyst. Jag försöker tänka på det positivt och tänker att de har ingen brådska eftersom att det inte är akut eller farligt och ju större hon blir ju större är chansen att de "lyckas" på första försöket.
  • Nicke var på vc för över 1,5 år sedan p.g.a. av sina andningsuppehåll på natten och då fick han beskedet att det tyvärr var lång väntetid och att det kunde ta upp till ett år innan det blev någon utredning. Visst tänkte vi, det är bara att vänta vad kan man annars göra? Nu när det har gått så lång tid så börjar vi ändå fundera på om han har fallit ur systemet eller nått? Man vill inte direkt ringa och tjata men nu kanske man ändå borde ringa och kolla hur han ligger till.
  • Nova har nu blivit ett år och hon har fortfarande inte blivit kallad till sin 1-års vaccination, nu tror jag inte att det måste göras exakt på 1-årsdagen men det kan vara skönt att göra bort det innan semestern i fall hon får feber eller börjar må dåligt. Vi har bara varit på BVC de gånger hon har fått sina vaccinationer så vi är inte där särskilt ofta. Skulle vara ganska intressant att se hur lång och tung hon har blivit.
I natt trodde jag att jag skulle bli galen, stackars Nova snorade och hostade så mycket att hon knappt kunde sova (tror dock att hostan kom med vällingen eftersom att den lät slemmig och jag vet att fullkornsvälling inte gör saken bättre), Nicke slutade andas flera gången och jag var tvungen att knuffa till han så han vaknade, det var varmt och svettigt i sovrummet och jag hade en blåsa på insidan av läppen som sved irriterande så fort jag rörde munnen det allra minsta. Får jag inte sova i natt kanske jag blir galen, vem vet???
Karin

Tycker ni ska ringa till sjukhuset och se hur det står till i kösystemet. Antar att det är lungkliniken ni ska till pga andningsuppehållet och jag har för mig att de hade lite läkare där när jag var på praktik där, dock ska det väl inte ta hela 1.5 år? Ibland sker det ju misstag och kan ju vara så att han ramlat ur kön (skulle inte tro det men man vet ju aldrig), de sa ju ändå upp till ett år och nu har det gått ännu längre. Ett samtal går ju så fort och då får ni veta och inte tror jag de tycker ni är tjatiga när ni väntat 1.5 år heller =) Finns betydligt värre patienter kan jag lova :P

De kanske behöver prioritera upp Nicke, de kanske inte vet hur allvarligt det är? Om det blivit värre? Är ju bra för dem att få veta att han har upprepade andningsstillestånd nattetid så de inte tror att det var enstaka.

Åse

Fast jag tror att det är öronkliniken ni ska till, det låter som han har en körtel bakom näsan och kanske även stora halsmandlar? Ring till öron och stöt på, eller ring din hälsocentral och be att de skickar en "påskyndande" remiss.

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress