Jenny

Rottweiler
En femårig flicka blev i helgen attackerad av en Rottweiler i Umeå. Under nästan hela morgonpromenaden (3 timmar) så kom jag på mig själv att gå och tänka på vilket försvar jag ska använda i fall någon skulle stanna och skälla på mig för att vi har skaffat en sådan mördar, best, dåre, galning och blodtörstande hund till våran familj. Sen efter en stund så började jag tänka åt andra hållet. Varför ska jag behöva försvara mig? Vi har valt denna hund för att vi vill ha den. Han är för övrigt en korsning med schäfer men det gör han säkert i mångas ögon till en ännu mera blodtörstande varelse. För oss är han den tryggaste och snällaste, pålitligaste och lugnaste hunden som finns. Problemet är bara det att alla hundägare säger det om sina hundar. Jag är starkt emot hundar som har ett aggresivt beteende men jag är övertygad om att det inte bara beror på rasen utan just den individen. Hundar är som barn, de blir som man uppfostrar dem. Jag tror eller vill iaf inte tro att någon föds ont eller elak. Visst finns det dåliga individer bland hundar precis som hos oss människor. Sen finns det tyvärr många hundar som man inte bör avla på men som folk ändå avlar på för att våra mänskliga känslor styr. Vi var noga med att träffa mamman till våran hund, en fantastiskt trevlig tik, öppen, vaken och framför allt mycket trevlig och social. Många människor läser inte på när de köper en söt valp, den växer upp till något mycket större och starkare än vad de trodde. Jag ångrar inte en dag att vi köpte våran. Jag skulle aldrig vilja byta bort han. Han älskar allt och alla och barn är hans bästa kamrater för de får göra precis som de vill med han.
Jag tycker att det är jobbigt när det händer olyckor med hundar och framför allt med rottisar eftersom att det skrivs upp så stort. Jag är inte säker men jag tror att högsta bitstatistiken i Sverige leds av tax och sedan Golden retriver...men det är inget som talas högt om. Visst statistiken är säkert missvisande men glöm inte att det inte bara är rottweiler som biter folk. Sen tror jag inte att man ska "spara" på allt. Jagär för omplaceringar och jag tror att man förtjänar en andra chans i livet men man måste också se till hundens trygghet och mentala hälsa. Hunden som gick till attack i helgen verkar av texten att läsa vara en omplaceringshund och det kan vara svårt att veta vad hunden varit med om innan och hur den ska reagera.
Jag vill bara säga döm inte hunden efter håren.
Johanna

Ja, han behöver någon snäll kompis som tar hand om honom på kvällarna... =) Kommer du och tittar på träningarna på onsdag?

Filippa

Plexan är världens finaste! saknar han massor!

Man måste se varje individ för sig!

Kramar från skåne

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress