Jenny

Veckan som gått
Denna vecka har rullat på så fort så jag knappt hunnit se åt bloggen, jag tänkte att jag ska försöka sammanfatta veckan lite snabbt. Måndag började med en vanlig arbetsdag, två fantastiska praktikanter och på kvällen var det styrelsemöte. Tisdag rullade på ungefär likadant men styrelsemötet byttes mot showmöte. Onsdag kom veterinären på besök, praktikanterna fick hoppa lite och på kvällen var det Riders Tour på motorcentralen. Det är roligt att de anordnar lite sådan här saker i Umeå, kanske inte så mycket nytt under himlen men det är trevligt att det händer nått i alla fall. Det var en frågetävling under kvällen och tro det eller ej men nått helt oväntat hände!! Jag VANN!!! Tror aldrig jag vunnit något som har med frågor att göra förut?? Jag vann ett fint schabrak och två biljetter till Globen Horse Show!! Fick även en KRAFFT säck. Lovade Anna att hon skulle få mitt schabrak om jag vann men hon vann ett eget, även Emily, Lina och Rebecca vann var sitt. Tror URF dominerade på frågesport.
Torsdag innebär ridning för personalen, vi rider för Kerstin och anväder lite olika hästar varje gång. Denna gång fick jag rida på underbara Cobra, vi hade några cavalettibommar, bom och sedan ett kryss på en sida och sedan fyra räcken på andra långsidan. Cobra var pigg som en spigg och hoppade glatt över alla hinder, han är en pärla! Skyndade mig hem från jobbet för att hämta barnen och sedan vidare hem, fixa middag till resten av familjen, duscha och sedan åka till Bowlinghallen för att umgås/spela med trevliga arbetskamrater och sedan äta middag tillsammans. Hem strax efter nio och ögonen gick i kors av trötthet. I dag är det då fredag och denna dag har gått i ett kan jag lova. Började med stalltjänst och sedan fick vi gófika av praktikanterna, vidare ut till privathagarna för att förbereda för delningen av en hage. Går och drar ut strömmen och upptäcker att en av alla hästar ligger helt platt i hagen, tänker att den solar nog, eftersom att solen äntligen börjat värma. Går närmare och närmare men den reagerar inte över huvudtaget.....börjar funderar på om det står rätt till. När jag är enda framme vid hagen så ser jag att den i alla fall rör på sig. Den tittar upp på mig men lägger sig ner igen, jag smackar på den för att få den att kliva upp. Efter lite protester så kliver den upp men börjar genast att gräva och gå i små små cirklar. Går ner på knä, sträcker ut halsen så långt den kan och trycker sedan ner huvudet hårt i marken. Bestämmer mig för att ringa Eva så hon kan ringa ägaren och säga att hästen inte är frisk. Vi tar ut hästen ur hagen men den blir genast sämre och vi bestämmer oss för att ringa ägaren igen och säga att vi kommer att ringa veterinären. Eva ringer till veterinären och de säger att de ska komma på en gång, ägaren skyndar sig till stallet och vi traskar på med hästen samtidigt som den får vila då den verkar tycka att det är skönt att få "sträcka ut magen"
När veterinären kommer så visar det sig att hästen har förstoppning, den fick dropp, smärtstillande och kramplösande. Jag hade tyvärr inte tid att stanna kvar men när jag åkte hem så höll de på att "droppa" hästen och sedan skulle de gå, gå och gå. Hoppas nu att det släpper fort!
Hur som helst så ägnades förmiddagen åt att hjälpa till med den sjuka hästen, dela hage och sedan raskt över till rs-sidan för att ta en tur i skogen med praktikanterna och direkt efter det var det intag och sedan raka vägen till förskolan för att hämta barnen. Då jag sitter i bilen börjar jag inse hur hungrig jag är.....kanske att det hade varit bra att äta lunch någon gång under dagen! Hem med två glada barn, lät dem fika och sedan packade vi lite saker till Lucas som ska sova hos mormor i natt. Hämtade Nicke på jobbet, åkte och lämnade Lucas, till Coop för att inhandla middag och sedan hem för att ÄTA MAT. Stökade runt i köket och la sedan Nova, nu sitter jag här och ska snart gå upp och titta på IDOL, vi spelar in det så att vi slipper reklamerna. Först ska vi bara skära lite gurka och göra lite dipp.
emily

Det var super! Tack så mycket :-)

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress