Jenny

Natten på akuten.

Nova fick en "handskelefant på akuten igår"

Natten mot onsdag fick Nova feber så vi bestämde redan då att vi skulle vara hemma under onsdagen, hon var pigg och glad hela dagen men hostade rätt mycket. Hon fick en alvedon när hon skulle gå och lägga sig då tempen låg på 38,2 och sedan somnade hon tryggt i sin säng vid halv åtta. Lucas och jag var på nederväningen till nio och därefter gick vi upp och borstade tänderna och sedan somnade även han. Jag satt och såg på TV då jag hörde hur Nova började stöka omkring i sängen, gick in till henne och la upp henne på kudden och sedan tillbaka till soffan. Hörde ganska direkt att hon började stöka på igen, hon lät störd och rullade omkring och bökade. Jag gick in till henne igen och nu låg hon i fosterställning i sängen, skakade i hela kroppen och det såg ut som om hon hade kraftig feberfrossa eller kramp. Jag fråga om hon frös och han svarade ja, fram med värmefilten och strök henne över ryggen samtidigt som jag pratde lugnande med henne. Hon lugnade sig inte det minsta utan blev mer "stressad", skakade mer och började även gråta. Hon sa att hon hade ont och jag började känna att något måste vara fel. Jag tog upp henne i famnen och hon sa att hon ville gå ner. Vi gick ner på bottenvåningen och jag bar henne i mina armar, hon blev mer och mer stressad och jag började känna att detta kanske vi inte reder ur själva. Ringde grannen och bad han komma över då han jobbar på ambulansen. Fort var han och magnus på plats och vi bestämde direkt att vi skulle åka upp på sjukhuset då hon blev helt kritvit om kroppen och blå om fötter och läpparna och inte slutade skakade i. Nicke var på bio så jag var helt själv hemma, försökte få tag på han men det var lönslöst då man stänger av telefonen under filmvisningen. Vi bestämde att Magnus skulle vakta Lucas och att Peter skulle köra upp mig på akuten. Kändes bra att ha en kunnig människa med mig in, jag kände mig trygg och inte alla stressad (konstigt nog). När vi kom fram fick vi komma in direkt och det började med att Nova spydde över hela sig själv, mig och sakerna. Läkaren ville ha en snabb redogörelse och sedan fick vi fort gå vidare till ett akutrum där det blev fullt pådrag med en massa människor som gjorde en massa saker. Febern skenade uppåt när vi var akuten, 22.50 fick hon en alvedon och då var febern på 39,7 och 23.20 fick hon en ipren då febern stigit till 40,3. Syrgas och Alvedon/Ipren tillsammans satte stopp för högre feber och vi alla kunde börja känna oss lugna. Vid tolv blev hon pigg och mer som vanligt och då började hon charma alla och styrde dem efter sin pipa, glass, vatten och ballonger. Vakterna försökte bjuda henne på godis men det gick hon inte på. Vid 01.15 fick vi äntligen åka hem med våran älskade lilla dotter.
Hon har varit feberfri nästan hela dagen idag men på eftermiddagen så började febern smyga uppåt igen. Vi har dock stenkoll i dag och tittar flera gånger i timmen bara för att känna oss säkra. Vi varvar alvedon och ipen så att hon ska slippa få mer feber. Hon håller ett gott humör och har busat nästan hela dagen!

De kan inte säga vad som hände i går men de menar på att om det var något allvarligt skulle de synas på proverna som togs. De tror inte att heller att hon haft feberkramp eftersom att jag kunde prata med henne hela tiden och hon var "med" på vad som hände. Hon tog nya prover på vårdcentralen i morse och hade då något högt blodsocker, vi har även lämnat ett urinprov som vi hoppas få svar på så fort som möjligt.

När sådant här händer så känner man verkligen att allt annat runt omkring en stannar eller saknar betydelse, man ser bara sina barn och man inser hur mycket man älskar dem.

Var rädd om varandra och ta vara på det ni har.
Helena Soos

Åhh Jenny vad jobbigt! Å tur att allt gick bra. Du har sååå fina barn och är en super mamma!!!
Kramar Helena

Svar: Man hinner ju haja till när allt inte är som det ska, många tankar hinner flyga genom huvudet.
Jenny

Rebecca

Stackars litet hjärta! <3

Svar: <3
Jenny

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress