Jenny

Grodan och jag
Lastade in barnen i bilen och åkte till Hippo för att rida på fina Grodan, Lina vaktade barnen och jag fick rida, konstigt nog var båda väldigt nöjda men den fördelningen.
Började med att skritta fram på raka och böjda spår, flytta undan för skänkeln samt öka och minska volterna. När han var mjuk och följsam gick vi över till trav, jag hade tänkt mig lite arbetstrav som uppvärmning men Grodan körde en mer elektriks passage med tillhörande svansföring, sprattlande ben och en hög nacke. Eftersom vi var ensamma i ridhuset så utnyttjade jag hans energi till att bara jogga omkring på serpentiner, volter, raka spår, höger, vänster och en massa olika ridvägar. Ända tills han började fundera på vart vi egentligen skulle och vad jag egentligen ville. Efter en stund började vi tala samma språk, han sträckte ut halsen och började frusta. Travade på över hela ridhuset och fortsatte med vända, flytta, öka och minska. När han var lyhör och uppmärksam i traven tycket jag att det var dags att jobba lite i galoppen, ping, pong, ping, pong, frust, studs, hopp, Grodan laddade som om han var en studsboll i en pytteliten glaslåda.  Ställde mig upp och lät han galoppera på längst fyrkantsspåret, ping, pong, studs, hopp, korsgalopp, pip, dra i tyglarna, öka, minska, tjoho så roligt han tyckte att det var! Lät han bara galoppera vidare och efter några minuter slutade han leka och började koncentrera sig på mig istället. Vi jobbade med att galoppera i ett jämnt tempo i båda varven, svänga när ryttaren sa det och följa hjälperna. Det var tre hinder i ridhuet och så fort jag på något minsta vis närmade mig någon av dem så blev det studsbollen i glaslådan, jag fortsatte bara att jobba honom varv efter varv och efter ett längre arbete så var det som om vi helt plötsligt blev ett team, han slappnade av, följde mig vart jag ville, lyssnade på minsta hjälp och vi galopperade runt hindren precis som om de inte var där. Ökade galoppen på långsidorna och tog tillbaka på kortsidorna, han var så fin! Avslutade med att trava av honom i ett lite friskare men balanserat tempo, låg form men ändå på plats.
Grodan är alltid så rolig att rida, han är glad, positiv, busig, lydig och får mig alltid att vilja jobba med det där lilla extra. Tror också att det är lättare att sitta upp på en häst då och då, och jobba flitigt, visst finns det säkert de ryttarna som alltid klara 100% varje dag men jag vet själv när jag hade RV att vissa dagar var roligare än andra.
Hur som helst så var det två mycket nöjda, trötta och svettiga individer som lämnade ridhuset. Ser redan nu fram emot nästa gång jag ska få trimma. Tack Lina för att jag får låna din fina häst då och då!
Grodan och KM 
Lina

Tack Jenny för att du vill låna min lilla studsboll ibland;) och för att jag fick låna dina småtroll en liten stund;)

Svar: Ett sådant bra byte kommer definitivt att göras om =)
Jenny

tessaTeresa

Japp, visst var jag duktig imorse som fixade det ;)

Svar: Verkligen, blev glatt överraskad =)
Jenny

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress